Kwaliteitsonderzoek

Op 15 april 2025 is de Onderwijsinspectie op bezoek geweest. Een fijne dag met als conclusie dat er veel goed gaat op De Schutse.
We hebben een breed aanbod voor taal, rekenen-wiskunde en burgerschap. Het aanbod voor het onderwijs in deze basisvaardigheden past ook bij wat de leerlingen nodig hebben. Daarnaast volgen we de ontwikkeling van kinderen en bieden extra hulp of uitdaging aan als dat nodig blijkt. Er worden goede lessen gegeven op verschillende niveaus. Verder monitoren we de veiligheid van de kinderen en zet ze gerichte acties in om ervoor te zorgen dat de kinderen zich veilig voelen. Bovendien behalen we voldoende leerresultaten.

Tot slot hebben we duidelijke doelen voor goed onderwijs, voeren we de bijbehorende acties uit en gaan na of we onze doelen realiseren. We passen onze acties aan waar nodig. We gaan in gesprek met ouders en anderen over onze doelen en maken de verwachtingen voor alle betrokkenen duidelijk.

We hebben alle standaarden van de inspectie op orde. Van opbrengsten, kwaliteitscultuur, pedagogisch & didactisch handelen, resultaten tot burgerschap. De inspectie bevestigde dat we trots mogen zijn op onze school, op al het werk dat we de afgelopen periode hebben verzet en dat we vooral ook onze successen moeten vieren. Dat gaan we zeker doen!

Op basis van het inspectiebezoek hebben wij een rapport ontvangen. Het inspectierapport is besproken met het schoolbestuur, het team en de MR.

Op basis van ons schoolplan, het jaarverslag en het inspectierapport hebben wij een plan opgesteld voor het schooljaar 2025-2026 (deze is gedeeld met de MR en opvraagbaar bij de schoolleiding. Voor dit schooljaar hebben we onder andere de volgende doelen en ambities:

  • De 5 kinddoelen zijn zichtbaar en samenhangend aanwezig in ons onderwijsaanbod.
  • Blijven inzetten op sociale- en emotionele vaardigheden, competenties en veiligheid door de groepsplannen gedrag effectiever in te zetten.
  • Verder optimaliseren van de leerlingzorg en het kwaliteitsbeleid. De toetsresultaten én de ingezette interventies scherper analyseren, door ook schriftelijk vast te leggen waarom een leerling of groep zich wel of niet naar verwachting ontwikkelt (effect van ingezette interventies schriftelijk borgen).
  • Blijven investeren in ons team, zowel individueel als op groepsniveau door verder in te zetten op (individuele) scholing en coaching.
  • Opnieuw kijken naar onze basis- en zware ondersteuningsmogelijkheden, het verschil ertussen en onze onmogelijkheden op zorg gebied (NB: dit kan wanneer het SPOW meer duidelijkheid heeft over de herijking van de basis- en zware ondersteuning én de financiering ervan).
  • Evalueren van de groepsplannen en mogelijkheden onderzoeken tot het verbeteren hiervan.
  • Blijven inzetten op het versterken van automatiseren bij rekenen door effectief gebruik te maken van het materiaal van Met sprongen vooruit.

 

Download rapport